Портал в режимі тестування та наповнення
  • A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • Українською
  • Português
Щодо притягнення до відповідальності осіб винних у збитті пасажирського літака Малайзійських авіаліній 17 липня 2014 року
Опубліковано 15 липня 2016 року о 14:31

17 липня 2014 року поблизу міста Торез, Донецької області України, сталася авіакатастрофа рейсового пасажирського літака авіакомпанії Малайзійські авіалінії, що виконував регулярний рейс МН17 Амстердам – Куала-Лумпур. На борту літака в момент катастрофи перебувало 298 людей (283 пасажирів і 15 членів екіпажа) з яких ніхто не врятувався.

З огляду на те, що в результаті авіакатастрофи постраждали громадяни багатьох країн, серед яких Нідерланди, Малайзія, Австралія, Індонезія, Великобританія, Німеччина, Бельгія, Україною було вжито заходів для залучення можливостей цих країн до проведення незалежного та неупередженого технічного та кримінального розслідування інциденту.

У рамках технічного розслідування 23 липня 2014 року була підписана Угода між Національним бюро з розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами України та Радою з Безпеки на транспорті Нідерландів (РБТ) про передачу проведення розслідування авіаційної події з повітряним судном Боїнг 777-200, реєстраційний номер 9М-MRD, авіакомпанії «Малайзійські авіалінії», рейс МН17. 28 липня 2014 року було укладено Угоду між Україною та Королівством Нідерланди про Міжнародну місію захисту розслідування. Подібні угоди також укладено з Австралією (25 липня 2014 р.) та Малайзією (1 серпня 2014 р.).

13 жовтня 2015 р. було опубліковано звіт РБТ про результати розслідування, який містить детальний аналіз того, як відбувався політ літака над територією України, та висновок стосовно того, що стало причиною його падіння. Як зазначено у звіті, катастрофа була спричинена вибухом бойової частини типу 9N314M, встановленої на ракеті серії 9М38, випущеної зенітно-ракетним комплексом «Бук». При цьому у ході технічного розслідування було розглянуто і відкинуто всі інші можливі причини катастрофи, що також знайшло своє відображення у звіті.

Особливо важливим є фактичне співпадіння результатів досліджень, здійснених незалежно експертними установами України та Нідерландів щодо типу ракети, яка вразила літак, її бойової частини, а також траєкторії польоту й місця пуску ракети.

В контексті кримінального розслідування, 7 серпня 2014 року Україна, Нідерланди, Австралія та Бельгія підписали угоду про створення спільної слідчої групи (далі – JIT, Joint Investigation Team) для розслідування катастрофи на підставі Другого додаткового протоколу до Європейської конвенції про взаємну допомогу у кримінальних справах. У грудні цього ж року до роботи спільної слідчої групи долучились представники Малайзії. Ця Угода спрямована на спрощення співпраці між правоохоронними системами цих країн при розслідуванні катастрофи, зокрема в частині обміну інформацією та іншими даними. Роботу JIT координує Офіс прокурора Королівства Нідерланди.

Кримінальне розслідування має бути завершено, орієнтовно, восени 2016 року. Розслідування є конфіденційним і, відповідно, за його результатами не передбачається оприлюднення будь-яких звітів. Результати розслідування можуть бути передані на розгляд міжнародного трибуналу (у разі його створення) або використані для пред’явлення обвинувачень в рамках національної юрисдикції.

Згадана авіакатастрофа викликала значний міжнародний резонанс. Зокрема, 21 липня 2014 року Радою Безпеки ООН була ухвалена резолюція 2166 (2014), у якій висловлено підтримку намірам здійснити повне, належне і незалежне міжнародне розслідування інциденту відповідно до правил міжнародної цивільної авіації, а усі держави-члени ООН закликані надати будь-яку запитувану допомогу у цивільному і кримінальному розслідуванні інциденту та притягненні винних до відповідальності.

Враховуючи значну увагу світової спільноти до згаданого інциденту, а також з огляду на по-суті міжнародних характер розслідування, країнами JIT було висунуто ініціативу по утворенню міжнародного механізму притягнення до кримінальної відповідальності осіб винних у авіакатастрофі.

29 липня 2015 р. відбулося засідання Ради Безпеки ООН щодо створення трибуналу з розслідування обставин збиття літака рейсу MH17. За резолюцію проголосувало 11 членів РБ ООН, 3 – утримались (Венесуела, КНР та Ангола). РФ наклала вето на резолюцію.

Для України є вкрай важливим забезпечити сумісність механізму кримінального переслідування винних у збиті літака та просування справи проти РФ у Міжнародному Суді ООН на підставі Конвенції про боротьбу з фінансуванням тероризму 1999 р. У цьому контексті повторне звернення до РБ ООН щодо створення міжнародного трибуналу у справі МН17 із застосуванням РФ права вето є прийнятним варіантом. Це дозволить остаточно перевести питання індивідуальної кримінальної відповідальності в русло національної юрисдикції та сконсолідувати міжнародні зусилля на переслідуванні РФ як держави, що підтримує тероризм, в Міжнародному суді ООН.

 

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux